>

Til efteråret bliver det muligt for de tilsluttede kunder på SKI’s nye fødevareaftale 50.91 Fødevarer (nethandel) at klare flere af deres småindkøb af fødevarer på den nye aftale og få leveret lige til døren. To leverandører er i dag tildelt på tre af aftalens fire delaftaler, som geografisk dækker hhv. Vestjylland, Østjylland og Fyn samt Sjælland. Det bliver Osuma Aps, der skal levere fødevarer til de tilsluttede kunder i Vestjylland, Østjylland og på Fyn, mens Salling Group A/S står for leveringen på Sjælland.

I februar 2021 overgik udbuddet til udbud med forhandling. Efter den nye tilbudsfrist har vi desværre ikke modtaget tilbud på delaftale 4: Lolland-Falster, Vordingborg og Langeland. Vi planlægger derfor at gå i dialog med leverandørerne på markedet med henblik på at genudbyde delaftalen.

”Den nye fødevareaftale er målrettet de mindre offentlige køkkener og er en ny aftale hos SKI. Sortimentet rummer et bredt udvalg af både konventionelle og økologiske fødevarer, og indkøbene foretages online og leveres til døren af erfarne leverandører af fødevarer, som har garanteret, at de kan leve op til vores høje krav til fødevaresikkerhed og emballage i forbindelse med levering,” fortæller Christian Lunding, som er udbudsdirektør i SKI.

Aftalen stiller højere krav til leverandørerne, end hvad der gør sig gældende ved leverancer til private husholdninger. Det drejer sig blandt andet om genanvendelig emballage og krav til leveringsintervaller. Dertil kommer krav til leverandøren om elektronisk fakturering og med tiden også elektronisk ordrebekræftelse, så der kan laves fakturamatch på hver enkelt ordre. Samtidig stiller udbuddet klare krav om ordentlige løn- og arbejdsvilkår, både hos leverandøren og eventuelle underleverandører. SKI vil følge proaktivt op på overholdelsen af arbejdsklausulen, når aftalen træder i kraft.

Samlet set betyder kravene, at nogle kunder på aftalen kan opleve højere leveringspriser, end de kan få som private forbrugere. Omvendt betyder aftalen, at de offentlige institutioner kan opnå markante reduktioner af deres transaktionsomkostninger.

Læs mere om den kommende aftale her.

Vi afholder en frivillig standstill til og med den 23. juni, hvorefter vi underskriver kontrakterne med leverandørerne. Aftalen træder efter planen i kraft den 1. november 2021.

 

Det betaler sig at samle indkøbene

Den nye fødevareaftale kan benyttes til fødevareindkøb helt ned til 300 kr. Varerne bestilles over nettet med ret til levering to gange om ugen.

Ved at samle indkøbene i større ordrer og bestille online kan landets daginstitutioner og andre småkøkkener både spare tid på det fysiske indkøb og den efterfølgende fakturabehandling. Der er nemlig meget store forskelle i det offentliges procesomkostninger afhængigt af, om en vare bestilles via e-handel, over telefonen eller i en fysisk butik

En analyse fra Hjørring Kommune fra 2021 viser, at når man køber ofte og småt ind i fysiske butikker, bruger man flere penge og mere tid på indkøb, end hvis man puljer og e-handler småindkøbene. Analysen viser, at et indkøb foretaget ved fysisk fremmøde i en butik og den efterfølgende manuelle fakturabehandling koster 326 kr. pr. indkøb i transaktionsudgifter, mens indkøb via e-handel koster 68 kr. pr. indkøb.

Læs mere om, hvad kommunernes indkøbsdata fortæller om fødevareindkøb og transaktionsomkostninger her.

Det kan altså godt betale sig at vælge e-handel og samle indkøbene på større ordrer. Tiden sparet på at gå i supermarkedet kan i stedet bruges på andre kerneopgaver.

”Det vurderes, at de tilsluttede kommuner kan spare godt 30 mio. kr. årligt i transaktionsomkostninger, når de samler deres småindkøb i større ordrer og samtidig klarer flere af indkøbene over nettet. Den tid, som spares, er tid, som i stedet kan bruges på fx de pædagogiske aktiviteter” siger Christian Lunding.

De tilsluttede kunder på aftalen vil stadig kunne købe ind i lokale butikker, når der er et særligt behov for det. Således vil akutte samt pædagogiske indkøb være undtaget fra aftalen.

 

Der har i den seneste tid været stort fokus på arbejdsforhold hos leverandører af fødevarer til privatpersoner bestilt over internettet i Danmark. Leverandører på en SKI-aftale er altid forpligtet til at overholde SKI’s CSR-krav.

SKI’s CSR-krav omfatter en arbejdsklausul, som forpligter alle leverandører på SKI’s aftaler til at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår til ansatte, der arbejder på dansk grund – det gælder også underleverandører.

Udover at stille kravene, har SKI også etableret en enhed, der ud fra en risikoafvejning følger proaktivt op på, om leverandørerne overholder arbejdsklausulen.

Det kan du læse mere om her.