>

IKEA har sat et ambitiøst mål. I 2030 skal den populære møbelvirksomhed være en klimapositiv og cirkulær forretning. Det kræver både, at virksomheden reducerer CO2-aftrykket fra indkøb og produktion, og at kunderne ændrer adfærd og forbrugsmønstre. Og selvom et møbelhus ikke ligner en offentlig organisation på ret mange områder, er det de samme håndtag, der skal drejes på, hvis man vil sænke sit klimaaftryk.

Monica Keaney er country sustainability manager i IKEA Danmark og står i spidsen for virksomhedens grønne indsats i Danmark. På Årsdage for offentligt indkøb 2022 fortalte hun, hvordan IKEA griber opgaven an.

”I IKEA vil vi reducere mere CO2, end vi udleder. Vi har i lang tid været en del af den lineære økonomi – og dermed en del af problemet. Med vores grønne strategi vil vi især arbejde med cirkulær økonomi, blandt andet ved at sørge for at vores møbler er produceret af 100 pct. genanvendte eller fornybare materialer, er mere holdbare, kan repareres og i sidste ende genanvendes.”

Det handler om adfærd

For at give møblerne cirkulært liv, har IKEA sat gang i en stribe initiativer. Der er lanceret et gensalgsprogram, hvor virksomheden tilbagekøber brugte møbler, giver dem nyt liv og sælger dem igen. Det er blevet lettere for kunderne at købe reservedele. Og IKEA tilbyder både hjælp og inspiration til, hvordan kunderne selv kan reparere og bruge egne IKEA-møbler på en ny måde. Alt sammen initiativer, der inspirerer kunderne til at agere bæredygtigt ved at gøre det let og attraktivt.

Katrine Pape Huldahl er chef for CSR og bæredygtighed i SKI. Ifølge hende er det den samme tænkning, der skal i spil, hvis vi vil skubbe på en mere bæredygtig adfærd i den offentlige sektor.

”Man kan sagtens overføre IKEA’s metoder til den offentlige sektor. Vi har rigtig mange slutbrugere, og de har det til fælles, at indkøb ikke er deres kerneopgave. De køber ind en gang imellem, når fx en printer går i stykker eller hvis en ny kollega skal have it-udstyr. De kender ikke længden på produktgarantien på printeren og reparationsmulighederne, de ved ikke, at der ligger en næsten ny bærbar i en anden afdeling, som ikke bliver brugt, og det er heller ikke deres opgave. Vi som indkøbere skal bygge en struktur op omkring indkøbet, der gør det let og attraktivt at afsøge de mere bæredygtige løsninger, før vi køber nyt,” siger Katrine Pape Huldahl.

Find grønne råd til, hvordan du arbejder med bæredygtige indkøb og adfærd på SKI’s aftaler.

BILLY bliver mere bæredygtig

Et godt eksempel på, hvordan IKEA arbejder med klimaaftryk og cirkularitet, er BILLY-reolen. De fleste danskere har på et eller andet tidspunkt haft den ikoniske reol mellem hænderne. Næste år lancerer IKEA en ny og mere bæredygtig version af reolen.

”BILLY-reolen samles i dag med skruer, og fordi reolen består af tynde spånplader, er det svært at skille den ad og samle igen, uden pladerne går i stykker. Med den nye version ændrer vi blandt andet på monteringen, så hylderne klikkes fast. Dermed kan enkelte dele let udskiftes, hvis de går i stykker, den er let at skille ad og samle igen, og du kan bygge videre på den,” siger Monica Keaney.

Men det er ikke gjort med BILLY. Og det ved IKEA godt,

”Vores grundlægger sagde engang, at det meste endnu er ugjort. Det er en vigtig præmis at acceptere. For ja, der er rigtig meget at tage fat på, og du kan altid gøre mere, men det skal ikke afholde dig fra at gå i gang. Vores ambitioner er høje, strategien lagt, og vi er i fuld sving,” afslutter Monica Keaney.