Compliance er et nøgleord for Jens Vejgaard. Han er indkøbschef i Hvidovre Kommune og sidder derudover med i SKI´s indkøbsstrategigruppe, der blandt andet er med til at fastlægge de enkelte aftalers strategiske rammer. Og med de to kasketter på er hans vigtigste opgave og opdrag at sikre, at økonomien hænger sammen i de indkøbsaftaler, kommunen køber ind på.

Derfor kan det godt give panderynker, hvis en aftale kræver brug af ekstra ressourcer. Men på SKI´s urologiaftale, hvor kommunen valgte at inddrage fagsygeplejersker i starten af udbudsprocessen i 2022, er det netop det, der har været nøglen til succes:

”Inddragelsen af fagsygeplejersker allerede i beskrivelsesfasen er de bedste ressourcer givet ud på alle parametre. Og jeg har i processen lært, at det er alfa og omega, at fagmedarbejderne fra start er med til både at udforme og udføre tiltag, så de får de fagligt bedste betingelser. Det inkluderer også en værdifuld inddragelse af borgerne, som jo er dem, der i sidste ende skal bruge produkterne,” fortæller Jens Vejgaard og fortsætter:

”I sidste ende har det givet en bedre aftale, hvor sortimentet er det rigtige, borgerne er tilfredse og compliance er god - og det har givet os solide besparelser”.

Det startede med stomi

Da aftalen var på plads og sortimentet kendt gik fagsygeplejerskerne i Hvidovre Kommune - med afsæt i erfaringerne fra tidligere aftaler og inspiration fra andre kommuners tilgang - kvalitativt til opgaven med at sikre kvaliteten og tog på hjemmebesøg hos en række borgere, som afprøvede produkterne. Derudover gennemgik de borgernes bevillinger enkeltvis og kunne på den baggrund vælge de rigtige produkter til den enkelte borger.

Det var egentlig en stomiaftale blandt ni medlemmer af Vestegnes Indkøbsfællesskab, VIF, der nogle år tidligere dannede præcedens for Hvidovres succes på urologiaftalen. For kommunerne inddrog netop her fagsygeplejersker tidligt i processen for at kvalificere arbejdet, så det matchede behovene hos borgerne.

Og da SKI så i starten af 2023 gik i gang med at udvikle en urologiaftale, var det oplagt at drage nytte af erfaringerne fra stomiaftalen. 

Fra hospital til hjemmepleje uden tab i kvalitet

Når det gælder stomi- såvel som urologiprodukter kan der være stor forskel på dem, borgerne får på hospitalet og dem, de får udleveret i deres kommune, når de er udskrevet. Det kan give store gener eller vanskeligheder for borgerne, hvilket fagsygeplejerskerne undgik ved blandt andet hjemmebesøgene. På den måde kunne man også sikre kvaliteten. Den faglige dialog gjorde altså en væsentlig forskel, pointerer Jens Vejgaard:

”Sygeplejeområdet er traditionelt et område, hvor det er svært at finde løsninger, der gør alle tilfredse. Dette fordi sygeplejerskens faglighed tager udgangspunkt i borgeren, mens indkøberen har fokus på økonomien. På denne aftale er det lykkedes med et samarbejde, som har været med til at løfte compliance samt tilfredsheden hos både medarbejdere og borgere”.

Flere faglige netværk – med SKI som facilitator

Jens Vejgaard har med sine mere end 30 år som indkøbschef og næsten ti år i indkøbsstrategigruppen drøftet og bidraget til en lang række fælleskommunale aftaler. Hans erfaring er, at det i kommunerne – desværre – ikke altid er nemt at få fagpersoner inddraget i udbudsprocesserne og få rummet de modsatrettede behov og forskellige ressourcer, der er på tværs af landet. Denne inddragelse lykkedes man med i SKI´s ekspertgrupper, og derfor er de så vigtige: 

”Opgaven for SKI er for det første at tydeliggøre endnu mere, at det er vigtigt, at ekspertgruppemedlemmerne tager viden med hjem, når gruppen mødes første gang. Og dernæst at bidrage til at sikre, at der bliver samlet viden op, når aftalen skal i drift, og kontraktstyringen tager over”.

Jens Vejgaard fremhæver, hvordan ekspertgruppen er oplagt som et springbræt til at etablere flere fælles faglige netværk rundt om i kommunerne. Udfordringerne kan sagtens være de samme fra kommune til kommune, og de kan trække på samme erfaringer. Men det kan også være omvendt: At det, der er en udfordring i én kommune, er det ikke nødvendigvis i en anden. Alt afhænger som bekendt af øjnene der ser:

”7.000 skumvaskeklude er måske passende på et plejehjem, men vil være alt for mange i en daginstitution, hvor man ikke har lagerpladsen til dem. Når de faglige repræsentanter i kommunerne også mødes på tværs og udveksler erfaringer, åbnes der for dialoger, og vi kan finde løsninger i fællesskab”.

For at sikre, at SKI-aftalerne dækker kundernes behov og på den måde bliver mest muligt effektive, etablerer SKI altid ekspertgrupper, der samler repræsentanter fra de forskellige kundesegmenter til at drøfte udbudsdesignet.

Læs mere om hvordan det tætte samarbejde bidrager til gode indkøbsaftaler.

Fra Hvidovre til resten af landet – men hvordan?

Succesen med at inddrage fagpersoner i Hvidovre lyder som en oplagt eksportsucces til de kommuner, der ikke arbejder sådan i dag. Men hvordan skal de gøre det konkret, når der ikke er en etableret kultur og praksis omkring at bruge fagmedarbejderes ressourcer på denne måde?

”Det er ikke nok, at vi i indkøbsafdelingerne synes, at det er en god idé. Vi skal have økonomichefer og social- og sundhedschefer til også at se værdien i tværgående faglige netværk. Det her taler nemlig også ind i rekruttering og fastholdelse. Når vi inddrager medarbejdere og bruger og løfter deres faglighed, kan det være med til at tiltrække, men også at holde fast i dygtige medarbejdere - det er jeg ikke i tvivl om”, understreger Jens Vejgaard.