>

​Kommunerne tager i stigende grad e-handel til sig, og området vokser år for år. Alene fra 2017 til 2018 er forbruget steget fra knap 600 millioner kroner til 926 millioner kroner på e-handelsområdet, hvilket svarer til en stigning i antallet af indkøb fra 488.000 til 676.487.

Klik på billedet for at forstørre det.

Og du kan lige så godt vænne dig til e-handelsland. Erhvervsstyrelsen har nemlig i januar i år indledt et projekt, der har fokus på digitalisering af offentlige indkøb med det overordnede mål at udbrede nye fælles standarder via lovkrav inden for e-handel. Ifølge planen vil lovkravet for e-ordrer og e-kataloger træde i kraft den 1. januar 2021.

Mathias Winther, indkøbsanalytiker i SKI, giver her tre gode råd til, hvordan du kommer godt i gang med at e-handle.

1. Start med det vigtigste

Undersøgelser viser, at dem der har været i gang med e-handel i længst tid, er dem der e-handler mest. Det hænger sammen med, at det kræver ressourcer og tager tid at få e-handel implementeret i organisationen. Netop ressourcer (tid og økonomi) er den største e-handelsbarriere. Men tøv ikke; det kan betale sig at komme i gang og jo hurtigere, du kommer i gang, jo større gevinst i sidste ende. Mathias Winther foreslår, at du i starten fokuserer din e-handel på de største og mest standardiserede områder fx fødevarer, forbrugsartikler og sygeplejeartikler, da det er her, du opnår de største gevinster. I takt med at e-handel bliver en integreret og naturlig del af din arbejdsgang, kan du med fordel udvide de områder, du e-handler.

2. Brug SKI’s e-kataloger

I stedet for at bruge tid på at lave dit eget e-katalog, så brug SKI’s e-kataloger. Da de allerede eksisterer, er det nemmere og hurtigere at komme i gang, frem for at skulle starte helt fra bunden selv. Hvis du har spørgsmål til SKI’s e-kataloger, er du altid velkommen til at skrive til os på e-handel@ski.dk​.

Læs også: Tre ting du måske ikke vidste om e-handel i SKI. 

3. Hav en målsætning

De kommuner der har den højeste e-handelsgrad, er kendetegnet ved, at de har nogle klart definerede målbare målsætninger. Når du kender retning og mål, arbejder du automatisk efter at indfri målet. Derfor er det vigtigt at sætte nogle mål løbende, der kan motivere dig til at e-handle mere.

Spørgsmål

Det er vigtigt for SKI at gøre det let for dig at e-handle. Derfor er du altid velkommen til at skrive til os på e-handel@ski.dk. Så ringer vi tilbage til dig hurtigst muligt.