Når du skal købe hardware til en offentlig organisation, er der flere faktorer, du skal tage højde for. Det inkluderer budgetplanlægning, behovsanalyse, valg af leverandører og overholdelse af relevante lovgivninger og standarder. Det er også vigtigt at tænke på fremtidige behov og muligheder for opgradering. Overvej også miljømæssige aspekter som energieffektivitet og genbrug af udstyr.
Hvis du skal købe it via SKI for første gang, kan det være en god idé at starte med at orientere dig i SKI's rammeaftaler og de tilhørende kataloger. Disse aftaler er designet til at gøre indkøbsprocessen nemmere og mere overskuelig.
Du kan finde en række produkter og tjenester, der allerede er forhandlet til fordelagtige priser. SKI's katalog giver dig et overblik over de tilgængelige produkter og hjælper dig med at træffe informerede beslutninger.
Du kan for eksempel kombinere indkøb af hardware på hardware-aftalerne med indkøb af konsulenter, der skal hjælpe med installation og opsætning på en konsulentaftale.
I nogle tilfælde vil din organisation være forpligtet til at bruge en SKI-aftale, hvis den dækker jeres behov. Hvis du logger ind på Mit SKI, kan du se om din organisation kan eller skal bruge de enkelte aftaler. Du kan også blive klogere på indkøbsprogrammer og forpligtelsen til at bruge aftaler under 'Indkøbsprogrammer'.
Få overblik over SKI's hardware- og netværksaftaler
SKI’s hardware- og netværksaftaler kan opdeles i tre hovedgrupper: backend, netværk og frontend. Derudover findes 02.22 It-drift, som er et oplagt alternativ til indkøb af hardware, hvis du ikke har behov for at eje udstyret selv:
Find de tilgængelige e-kataloger og dynamiske indkøbssystemer på aftalesiderne for at få et hurtigt overblik over mulighederne. Se et overblik over alle SKI's it-aftaler her.
Blandt aftalerne på området findes en række aftaler, også kaldet tvillingeaftaler, der hænger sammen parvis.
Parrene ’50.70 AV-udstyr og 02.70 AV-løsninger’ samt ’50.07 Kommunikationsprodukter og 02.07 Kommunikationsprodukter og løsninger’ består af en rammeaftale, hvor du typisk kan indkøbe katalogegnede produkter til gode priser og med et fast sortiment.
På det tilhørende dynamiske indkøbssystem (DIS) er der mulighed for at specificere løsningen, og leverandørerne kan tilbyde en løsning, der dækker behovet. Dette foregår via konkrete indkøb i det dynamiske indkøbssystem.
Det sidste par – tele- og dataaftalerne – er begge rammeaftaler. Aftalerne ligner hinanden meget, men en af de få forskelle er, at staten som udgangspunkt kun kan bruge den fællesoffentlige aftale 50.48 Tele og data, ligesom øvrige offentlige organisationer skal tilslutte sig for at kunne anvende den, mens 02.08 Tele og data er frivillig.
Resten af aftalerne på de tre områder er en række enkeltstående katalogegnede rammeaftaler med få leverandører, hvor du køber ind via SKI-kataloget eller tilsvarende. SKI har fundet de mest konkurrencedygtige leverandører via udbuddene på rammen. Aftalerne adskiller sig primært via sortimentet.
- Backend: 50.10 Kopi og print, 50.03 Servere og storage
- Netværk: 50.46 Datakommunikation/WAN
- Endpoint: 50.43 Tablets, 50.40 Computere og it-tilbehør, 02.02 Computere
Hvis du har brug for hjælp eller rådgivning, kan du kontakte SKI's eksperter. De står klar til at hjælpe dig med at finde den rette løsning til dine behov.
Du kan også logge ind på Mit SKI for at få en oversigt over de aftaler, du kan bruge, under 'Mine aftaler'.