Mange af SKI’s aftaler indeholder allerede foruddefinerede sikkerhedskrav, som fx:

 

  • rammeaftaler er sikkerhedskrav obligatoriske for leverandørerne
  • I dynamiske indkøbssystemer (DIS) vedlægges SKI’s sikkerhedskrav som et valgfrit bilag, du kan bruge eller tilpasse. Har din organisation defineret egne sikkerhedskrav, kan I også vedlægge disse som krav til leverandøren.

Sikkerhedskrav kommer med en pris. Det er derfor vigtigt, at du stiller de rigtige krav ud fra den ydelse eller det produkt, du køber, og det, du skal bruge ydelsen eller produktet til.

Risikovurdering: Sådan gør du

For at stille præcise og relevante sikkerhedskrav, anbefales det at starte med en risikovurdering.

Overvej:

  • Hvilke informationer vil produktet/ydelsen håndtere?
  • Hvilken adgang får leverandøren og eventuelle underleverandører?
  • Hvor kritisk er det, hvis noget går galt?

Se et eksempel på en risikovurdering fra rammeaftalen 02.19 Fagsystemer her (Find dokumentet i bilag C.1 under fanen ’Dokumenter’. Dokumentnavnet er: ""Eksempel på risikovurdering - ydelsesområde_arbejdsmarked").

Tjekliste: Vigtige overvejelser: