Med den nye bekendtgørelse fastsættes det, hvilke varekategorier der er obligatoriske at e-handle for det offentlige Indkøbsdanmark. For nu gælder det 14 vareområder, men Økonomistyrelsen vil løbende opdatere listen.
Hvilke vareområder dækker bekendtgørelsen?
E-handelsbekendtgørelsen omfatter indkøb inden for vareområderne: kontorartikler, møbler, AV-udstyr, tablets, computere og it-tilbehør, telefoni, storkøkkenudstyr, fødevarer, kaffe og te, lyskilder, forbrugsartikler, bleer, høreapparater og legetøj. Du kan læse mere om disse på Økonomistyrelsens egen hjemmeside.
SKI stiller allerede aftaler og e-kataloger til rådighed på 12 af de 14 områder og kan dermed hjælpe dig med at opfylde de nye krav stillet af Økonomistyrelsen.
Læs mere om e-handel på SKI’s aftaler.
Økonomistyrelsen har lavet en Q/A vedr. E-handelsbekendtgørelsen, som du kan se her.
Bekendtgørelse har til formål at øge offentlige myndigheders brug af e-handel og gælder for alle statslige myndigheder, kommuner og regioner. Der er dog undtagelser, for i nogle få tilfælde kan man faktisk være fritaget.
Du kan læse mere om undtagelserne her under paragraf 3 stk. 2-3 og paragraf 5 stk. 2-8.
E-handel er en direkte vej til at professionalisere og effektivisere din organisations indkøb. Med korrekt brug af e-handel sikrer I bedre aftalecompliance, opnår overblik over, hvad og hvor meget I køber, og sparer både tid og ressourcer.
Bekendtgørelsen har derfor til hensigt, at alle offentlige organisationer skærper deres e-handelskultur. Særligt for organisationer uden e-handelssystem vil bekendtgørelsen dog stille forholdsvis store krav om implementering af nye it-systemer og nye arbejdsgange. SKI står til rådighed for rådgivning og afholder også webinarer, så nye brugere kan få en god start i brugen af SKI’s rammeaftaler.
Du kan læse mere om compliance og gode råd til e-handel her.
Jeg skal e-handle, hvad nu?
Hvis du er i tvivl om, hvad e-handelsbekendtgørelsen betyder for din måde at handle på, skal du som udgangspunkt henvende dig internt i din organisation. Det er forskelligt fra organisation til organisation, hvem der kan hjælpe. I de fleste organisationer kan indkøbs- eller økonomiafdelingen afklare, hvorvidt en given vare eller varegruppe skal e-handles.
Når du har afklaret, hvad du skal e-handle og hvordan, kan jeres brugeradministrator tildele roller til ski.dk og ePortalen. Du finder navnet på brugeradministratoren i din organisation under din profil, når du er inde på ’Mit SKI’.
For statslige organisationer kan koncernindkøberen på samme vis rådgive. På Økonomistyrelsens hjemmeside kan du se, hvem der er din koncernindkøber.
SKI står selvfølgelig også til rådighed, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal forholde dig til den nye e-handelsbekendtgørelse. Har du spørgsmål til en specifik aftale, kan du på de enkelte aftalesider finde kontaktinformationer på vores kunde- og kontraktansvarlige.
Du er også altid velkommen til at kontakte E-handel support på mail: ehandel@ski.dk eller via SKI’s kundeservice på telefon: +45 33 42 70 00, der kan viderestille dig til den rette medarbejder. E-handel support har telefontid alle hverdage kl. 09.00 – 15.00 og står klar til at hjælpe med alle typer henvendelser vedrørende e-handel.