Der er nok med kasketter at tage på, når man arbejder med offentligt indkøb. Priserne skal være i orden, kvaliteten i top, ordentlige forhold i kontrakterne, de rette partnerskaber, fokus på den grønne dagsorden og meget mere. Alt sammen i en ny virkelighed, hvor verdensmarkedet er præget af forsyningsproblemer og prisstigninger.
Det er en virkelighed med mange ubekendte og en ny uforudsigelighed. Det påvirker det offentlige indkøb. Men én ting er sikkert: På den grønne dagsorden skal vi handle her og nu, lød det fra adm. direktør i SKI Signe Lynggaard Madsen, da mere end 600 offentlige indkøbere i forrige uge var samlet i Horsens og København på SKI’s årsdage 2022:
”Klimakrisen er vores største fælles udfordring, og vi er en aktiv del af løsningen. Vi skal stå sammen om at trække det offentlige indkøb i en grønnere retning. Vi skal arbejde med den bæredygtige værdikæde og sørge for, at vi får stillet krav til hele indkøbet, og vi skal påvirke, hvad vi får lagt i kurven i sidste ende.”
Vi skal stille krav i hele den bæredygtige værdikæde
I SKI har vi god gavn af at gennemgå den bæredygtige værdikæde systematisk i alle nye udbud. Det hjælper med at få stillet de rigtige krav i alle dele af udbudsmaterialet.
Billede: Den bæredygtige værdikæde
”De rette krav kan gøre en forskel. På den kommende fællesoffentlige computeraftale kan vi fx se, at det særligt er på transporten af produkterne til Danmark, vi kan trække aftalen i en grønnere retning. I dag fragtes de fleste computere til landet med fly, men ved at ændre transportformen til skib kan vi både reducere udledningen af CO2 ret så markant og samtidig reducere den gennemsnitlige fragtpris pr. computer,” sagde Signe Lynggaard Madsen.
På samme måde kan vi reducere CO2-belastningen på de hjemlige transporter ved at samle vores indkøb i færre leveringer og dermed reducere antallet af kørsler. Her er potentialet også stort. En gennemsnitskommune har nemlig 250 leveringer på en almindelig hverdag.
Men besparelserne på klimakontoen og budgettet har en pris - det kræver noget af os. Den længere transporttid via skib frem for fly betyder nemlig, at vi skal være gode til at planlægge vores indkøb og vente lidt længere på vores bestillinger. Det kræver med andre ord, at vi også ændrer vores adfærd.
Den offentlige indkøber som adfærdsagent
Det er ikke kun adfærden omkring indkøbet, vi skal ændre. Det handler også om de varer, vi lægger i kurven. Selv når vi stiller de rigtige krav, er det ikke altid, det medfører et grønnere forbrug. Kommunernes indkøbsdata viser, at det ikke nødvendigvis er de grønne varer, der ender i indkøbskurven. Heller ikke i de kommuner, der har erklærede grønne indkøbsmål.
Det kan der være mange grunde til, men en af dem er måske, at det kan være svært at finde vej i den grønne jungle og gennemskue, hvad der rent faktisk er det mest miljørigtige valg.
"I SKI vil vi gerne understøtte, at det bliver nemmere at træffe det grønne valg for dem, der sidder rundt om i landet og køber ind. Det gør vi blandt andet i vores e-kataloger, hvor man kan sortere sit katalog, så det kun viser de miljømærkede produkter," sagde Signe Lynggaard Madsen.
På SKI’s aftaler er der god mulighed for at købe grønt ind. SKI vil gerne hjælpe dig med at sørge for, at aftalernes grønne produkter havner i indkøbskurven, at produkternes levetid og potentiale udnyttes, og at din organisations måde at købe ind på understøtter en grøn indkøbsadfærd.
Det gør vi blandt andet i SKI-kataloget, hvor man kan filtrere på miljømærkede produkter, så det kun er dem, der vises i e-handelssystemet. Derudover har SKI på de fleste vareaftaler udarbejdet en række gode råd til, hvordan du udnytter aftalernes bæredygtighedspotentiale til fulde. Dem kan du finde på de enkelte aftalesider.
Og når vi arbejder med indkøbsadfærden, behøver det grønne valg ikke at være et dyrere valg. Kommunernes indkøbsdata viser faktisk, at de kommuner, der har en høj økologiprocent har nøjagtig de samme omkostninger pr. borger som dem, der køber mindre økologisk. De bruger bare pengene anderledes. Eksempelvis ved at skrue ned for det dyrere oksekød og op for mængden af de billigere gulerødder og samtidig reducere klimabelastningen. På samme måde kan vi arbejde med adfærden på andre indkøbsområder og fx bruge vores computere, møbler og andre produkter lidt længere, benytte os af garantien og genanvende dem.
Signe Lynggaard Madsen sluttede af med en opfordring:
”Den største barriere for grønne indkøb er, når det ikke er let og ligetil for dem, der skal bruge aftalerne. Vi skal sammen gøre det bæredygtige valg nemt for dem ved at stille de rette krav, ændre arbejdsgange og skræddersy e-katalogerne. Det er et stort arbejde, men hvis vi hjælper hinanden og lader os inspirere af hinanden, kan vi i fællesskab trække i den rigtige retning og være sammen om fremtiden.”
Der er nok med kasketter at tage på, når man arbejder med de mange bundlinjer i offentligt indkøb. Signe Lynggaard Madsen udpegede på SKI’s årsdage de offentlige indkøbere som hverdagens helte.
Billede: Colourbox.dk