SKI har netop afsluttet udbuddet af den fællesoffentlige SKI-aftale 50.48 Tele og data. Aftalen er opdelt i syv delaftaler – seks geografisk opdelte og én landsdækkende for internetforbindelser.

Det bliver Nuuday A/S, der som hovedleverandør på delaftale 1-6 skal levere telefoni og data til staten, 86 kommuner og 27 øvrige offentlige organisationer. Norlys Mobil A/S skal levere internet til offentlige hjemmearbejdspladser på delaftale 7.

Derudover er Telenor A/S standby-leverandør af telefoni og data og kan træde til, hvis hovedleverandøren ikke kan levere den nødvendige dækning. Det sikrer fleksibilitet og dækning – også i områder, hvor én leverandør ikke kan levere.

I SKI er udbuds- og ESG-direktør, Katrine Pape Huldahl tilfreds med resultatet:

"Vi har lyttet til både markedet og de offentlige organisationer. Derfor har vi justeret aftalen, så den i højere grad understøtter den teknologiske udvikling inden for teleområdet. Vi har skruet på abonnementsstrukturen og prisreguleringsmekanismerne, så de er mere markedskonforme, ligesom aftalen understøtter udfasningen af kobbernettet og overgang til nye teknologier – både i forhold til telefoni og data samt internetforbindelser, der nu også indeholder trådløse forbindelser. Det har bidraget til øget konkurrence, lavere priser og en mere fleksibel aftale," siger hun.

Skærpet konkurrence om god dækning til det offentlige

SKI har sammen med en ekspertgruppe med repræsentanter fra forskellige offentlige organisationer haft særlig fokus på dækning – både udendørs og indendørs, fortæller Katrine Pape Huldahl, udbuds- og ESG-direktør i SKI:

”Dækningskravene er en af aftalens helt store styrker. Alle organisationer har haft mulighed for at udpege lokationer, hvor leverandøren skal garantere for dækningen, og det har været et vigtigt konkurrenceparameter i evalueringen. Det betyder, at hvis man som kommune bøvler med en afkrog af rådhuset, hvor dækningen svigter, eller et geografisk område, der ligger langt fra en mast, har man kunnet melde lokationerne ind. Samtidig har vi øget antallet af delaftaler fra fem til syv i forhold til den eksisterende aftale for at øge konkurrencen."

SKI har sammenlignet priserne på den kommende aftale med priserne på den eksisterende aftale. Beregningerne viser priser, der er 13 pct. lavere. Samlet set forventes en besparelse på 67 mio. kr. årligt eller 270 mio. kr. i aftalens fireårige løbetid. 

Grønne tiltag og nye sikkerhedskrav

Det bliver lettere at tænke bæredygtige hensyn ind, når den offentlige sektor tager den nye aftale i brug. Et fragtgebyr på 75 kr. ved ordrer under 500 kr. skal fremme mere effektiv og grønnere indkøbsadfærd. Derudover er der adgang til prisvenlige covers og beskyttelsesglas, der hjælper med at forlænge levetiden på telefonerne.

”Hardwareproduktion er klimabelastende, og derfor er der meget at hente ved at bruge produkterne længere. Den nye aftale gør det derfor lettere at beskytte telefonerne for dermed at forlænge deres levetid, så organisationerne ikke behøver at skifte dem ud lige så ofte,” siger Katrine Pape Huldahl.

Samtidig er aftalen opdateret med et nyt sikkerhedsbilag, der understøtter organisationer omfattet af NIS2-direktivet i at leve op til krav om informationssikkerhed i forsyningskæden.

Aftalen er nu i standstill frem til den 29. august 2025. Herefter underskriver SKI kontrakterne med de tre leverandører og går i gang med implementeringen. Læs mere om aftalen på udbudssiden.

SKI’s anden tele- og dataaftale – 02.08 Tele og data – træder i kraft til oktober 2025. Telenor er leverandør på aftalen. Sortimentet er stort set identisk med sortimentet på 50.48, dog er der ikke stillet krav til lokations- og områdedækning, og der er ikke tilknyttet en standby-leverandør.

02.08-aftalen kan anvendes af offentlige organisationer, der ikke er tilsluttet 50.48. Aftalen kræver ingen forudgående tilslutning og giver derfor nem og fleksibel adgang til tele- og dataydelser.

Kommunale og statsligt selvejende institutioner kan frit vælge mellem at bruge 50.48 og 02.08, men forpligter sig ved brug til at samle hele deres tele- og dataengagement på aftalen. Det er dermed ikke muligt at foretage såkaldt løskøb på aftalerne.