>
  1. Skab politisk og ledelsesmæssig opbakning
    Det er vigtigt med et klart mandat fra ledelsen til din grønne indsats. Sørg for, at ledelsen forpligter sig på jeres indkøbsmål og få opbakning til den eventuelle merudgift, det kan medføre. Så er der ro på bagsmækken, og jeres indkøbskontor får bedre gennemslagskraft i resten af organisationen.

  2. Gør det nemt
    Alle dem, der køber ind i din organisation, har ikke indkøb som deres primære opgave. De er måske undervisere eller institutionsledere, og det er ikke deres opgave at sætte sig ind i forskellige miljømærker, materialer osv. Tag stilling for dem. Fjern valget, hvis det er muligt, så de kun kan vælge de grønne produkter, eller sørg for at sætte det grønne forrest på hylden.

  3. Skub til vanetænkningen
    Skal du overhovedet bruge en ny kontorstol? Kan den, du har, repareres inden for produktgarantien? Eller står der en ganske fin brugt stol på nabokontoret? Skal du bruge mindre skriveborde til hele din afdeling, eller kan du måske nøjes med nye bordplader, mens stellet genbruges?

    Der findes masser af alternativer, som dine decentrale indkøbere kan afsøge, før de lægger nye varer i indkøbskurven.

    For at få størst mulig effekt skal du præsentere alternativer og tips og tricks for dem så tæt på selve købssituationen som muligt. Det kan fx være et link til en byttebørs samme sted, som du åbner e-kataloget, information om produktgarantier i e-kataloget osv. På den måde kan du skubbe til din organisations indkøbsadfærd små skridt ad gangen.