Når SKI udbyder vejsalt og miljøvenlige tømidler på vegne af den offentlige sektor, er forsyningssikkerhed essentielt , så vejene er sikre for biler, cykler og fodgængere. SKI er godt i gang med et genudbud af SKI-aftalen til den offentlige sektor, der ud over vejsalt og saltlage også omfatter mere miljøvenlige alternativer både som granulat og i flydende form.

I Københavns Kommune startede man allerede i 2009 med at teste de miljøvenlige alternativer til vejsalt som en del af et feltforsøg sammen med Københavns Universitet. Læs mere om forsøget her. Torbjörn Häggquist, enhedschef for kørsel og vintertjeneste i Københavns Kommune fortæller:

”Forsøget betød, at vi fik bygget flåden op, så vi kunne køre ud med kaliumformiat i flydende form, og vi gjorde os nogle erfaringer. Det gav solide byggeklodser at arbejde videre på, da forsøget nåede til vejs ende i 2017, ” siger Torbjörn Häggquist.

Selvom de miljøvenlige alternativer til vejsalt er dyrere i indkøb, valgte Københavns Kommune at holde fast i dem på en del af kommunens arealer. Torbjörn Häggquist forklarer hvorfor:

”Vi kunne se, at de miljøvenlige alternativer skader flora og fauna mindre. Det grønne vokser simpelthen bedre og kønnere, hvor vi bruger det. Finland har desuden lavet nogle ret omfattende rapporter, der viser, at du beskytter miljøet og grundvandet bedre med de miljøvenlige alternativer. Derfor holder vi fast og gør brug af det til områder i København, der er underlagt naturbeskyttelsesloven og tæt på vandreservoirer,” siger Torbjörn Häggquist.

I Københavns Kommune bruger de i dag miljøvenlige alternativer på ca. tre pct. af deres arealer.

På den kommende SKI-aftale 50.80 Vejsalt og miljøvenlige tømidler stiller SKI krav til, at de miljøvenlige tømidler skal overholde Svanemærkets kriterier til bionedbrydelighed, iltforbrug, økotoksicitet, indholdsstoffer og korrosion. Det sikrer, at det er de mest miljøvenlige produkter, der kommer på aftalen.

Katrine Pape Huldahl, ESG-direktør i SKI fortæller om fordelene ved de miljøvenlige alternativer:

”De miljøvenlige tømidler er bionedbrydelige og mindre skadelige for jord, beplantning og vandlegemer. De korroderer ikke køretøjer og andet maskinel på samme måde som salt, hvilket mindsker slitage. Derudover virker de også ved lavere temperaturer. Der er med andre ord meget godt at sige om alternativerne, men vi kan ikke komme uden om, at de fortsat er dyrere i indkøbspris,” siger Katrine Pape Huldahl.

Nu vil SKI hjælpe med at tydeliggøre meromkostningerne.

På den kommende SKI-aftale 50.80 Vejsalt og miljøvenlige tømidler, der er klar til brug fra september 2025, stiller SKI en ny beregner til rådighed. En beregner, den enkelte offentlige organisation kan anvende til at få indblik i, hvor meget dyrere det egentlig er at omlægge dele af sin glatførebekæmpelse til et mere miljøvenligt alternativ set i et totalomkostningsperspektiv. Her er maskiner, løn og slitage nemlig nogle af de store costdrivere:

”Afskrivning på maskiner er en omkostningstung del af vintertjenesten på grund af saltets korrosionsevne. De miljøvenlige alternativer kan dog bruges i de samme maskiner. Ved at tydeliggøre udgifterne i et totalomkostningsperspektiv håber vi, at endnu flere tør give sig i kast med de miljøvenlige alternativer af hensyn til miljøet,” siger Katrine Pape Huldahl.

TCO-værktøjet skal indeholde faktorer som omkostninger til tømidler, leasing eller afskrivning på maskiner, drivmidler og løn – alt sammen udgifter forbundet med glatførebekæmpelse.

På den kommende aftale får alle tilsluttede organisationer automatisk mulighed for at anvende de miljøvenlige tømidler – uden at være forpligtet til at købe dem. Aftalen er netop nu åben for tilslutning for kommuner og øvrige offentlige organisationer. Fristen for tilslutning er den 20. december. Læs mere om aftalen og tilslutningen her.