Når den offentlige sektor fremover skal købe managementkonsulenter, vil der være to muligheder: SKI’s rammeaftale 17.11 Managementsupport eller det nye dynamiske indkøbssystem 17.13 Managementkonsulentydelser. De to aftaler dækker samme ydelsesområder – forskellen er, om der er brug for konsulentkompetencer til at løse en given opgave, eller om der er brug for at købe en samlet opgaveløsning.
Rammeaftalen 17.11 Managementsupport dækker det mere standardiserede behov for konsulentydelser inden for ydelsesområderne, og der kan købes ind med direkte tildeling. Det dynamiske indkøbssystem kan bruges, når de offentlige kunder har mere konkrete krav til de enkelte konsulenter, som skal løse eller hjælpe med løsningen af en eller flere opgaver. Samtidig kan indkøbssystemet anvendes, når der er behov for at foretage et opgavekøb, hvor leverandøren tilbyder en konkret løsning og har resultatansvaret for selve opgaven.
Christian Lunding, udbudsdirektør i SKI, fortæller om det nye dynamiske indkøbssystem med managementkonsulenter:
”I systemet kan den offentlige sektor foretage opgavekøb, hvor leverandøren har resultatansvaret. Leverandøren byder ind med en løsningsmodel og de konsulentkompetencer, de mener, er nødvendige for at løse opgaven. Det dynamiske indkøbssystem dækker dermed et behov, som ikke har været muligt at kunne købe på rammeaftalen.”
17.13 Managementkonsulentydelser er et genudbud af den tidligere rammeaftale af samme navn. Det dynamiske indkøbssystem er blevet udvidet til seks ydelsesområder, og aftalen dækker nu over:
- Strategi- og organisationsudvikling
- Forretningsprocesser og effektivisering
- Analyser og evaluering
- Systemer og styring
- Human Resources
- Grønne ydelser.
Alle seks ydelsesområder kan købes inden for de to kategorier kompetencekøb og opgavekøb:
- Kompetencekøb dækker over behovet for indkøb af specifikke kompetencer til at løse en given opgave eller projekt. Her er det kunden, der sætter retningen for projektet og fastlægger krav til både kompetencer og omfanget af den ønskede indsats.
- Ved opgavekøb har kunden et projekt, der skal gennemføres, men samtidig behov for, at det er nogle andre, der tager styringen på løsningen af projektet. Kunden beskriver opgaven, og leverandøren tilbyder en relevant løsningsmodel og konsulentkompetencer til løsning af opgaven. Det er leverandøren, der har instruktionsbeføjelsen og resultatansvaret.
I udarbejdelsen af det nye dynamiske indkøbssystem har SKI haft fokus på brugerrejsen og brugervenlighed. Systemet er gennemgået og testet af flere omgange af fremtidige brugere for at sikre, at det er intuitivt at oprette et indkøb samt afgive tilbud.
Christian Lunding uddyber:
”Hele indkøbsprocessen understøttes digitalt – fra markedsdialog til evaluering af tilbud og kontraktindgåelse. Udbudsmaterialet genereres automatisk ud fra de offentlige organisationers krav og opgavebeskrivelser. Både indkøbere samt leverandører bliver digitalt guidet gennem processen.”
Virksomheder, der ønsker at blive optaget i det dynamiske indkøbssystem, kan ansøge i hele systemets levetid.
Se den aktuelle liste over leverandører på aftalesiden. Her er det også muligt at finde en vejledning til, hvordan man som virksomhed søger om optagelse.
En af fordelene ved det dynamiske indkøbssystem er, at det løbende er muligt for nye konsulentvirksomheder at blive optaget i systemet og derved få adgang til at byde på det offentliges køb af konsulentydelser.
Indtil videre er 60 virksomheder optaget i indkøbssystemet.
Læs mere om aftalen, og gå til det dynamiske indkøbssystem her.