>

SKI har netop afsluttet evalueringen af tilbuddene på den kommende SKI-aftale 03.13 Møbler, som frit kan anvendes af alle offentlige organisationer, når den træder i kraft den 17. juni 2024. Seks virksomheder er tildelt aftalen.

Aftalen rummer et bredt sortiment af møbler til alle dele af den offentlige sektor. Aftalens seks delaftaler er opdelt på møbelkategorier, og hver delaftale er tildelt tre leverandører. Med et sortiment på 37.000 varelinjer kan aftalen dække en mangfoldighed af ønsker og behov på tværs af de offentlige organisationer. Sortimentet er tilrettelagt på baggrund af indkøbsdata fra den tidligere møbelaftale samt input fra de offentlige kunder og markedet.

 

Delaftale 1: Kontormøbler

  1. Holmris B8 A/S
  2. Daarbak Design A/S
  3. Input Interior A/S

Delaftale 2: Kantine-, lounge- og mødemøbler

  1. Holmris B8 A/S
  2. Input Interior A/S
  3. Daarbak Design A/S

Delaftale 3: Møbler til pleje- og sundhedssektoren

  1. Input Interior A/S
  2. Holmris B8 A/S
  3. Daarbak Design A/S

Delaftale 4: Daginstitutionsmøbler

  1. Kompan Danmark A/S
  2. Lekolar SIS A/S
  3. UNO UNIQA GROUP A/S

Delaftale 5: Undervisningsmøbler til folkeskolen

  1. Daarbak Design A/S
  2. Holmris B8 A/S
  3. Lekolar SIS A/S

Delaftale 6: Undervisningsmøbler til videregående uddannelser

  1. Daarbak Design A/S
  2. Holmris B8 A/S
  3. Input Interior A/S

SKI har i udviklingen af aftalen og efter ønske fra SKI’s kunder haft fokus på klima og bæredygtighed. Blandt andet ’nudger’ den nye aftale de offentlige organisationer til at reparere frem for at købe nye møbler, når det er muligt:

”Udvalget af reservedele og produktgarantien på fem år skal være med til at sikre en høj kvalitet på møblerne og reducere behovet for at købe nyt. Når møblerne holder længere, mindsker det belastningen af klima og miljø,” fortæller udbudsdirektør i SKI Christian Lunding.

Sortimentet af reservedele består blandt andet af nye hjul og armlæn til kontorstolen eller nye bordben til skrivebordet. Det er også muligt at købe vedligeholdelse af sine møbler på aftalen, og når møblerne en dag er udtjente og skal bortskaffes, tilbyder leverandøren både rådgivning om, hvordan det gøres mest bæredygtigt og hjælper også med bortskaffelsen.

Særskilt miljøsortiment og nyt liv til brugte møbler

På aftalen er der stillet en række krav, som sikrer, at alle produkterne lever op til grundige bæredygtighedskrav til materialer, produktion, levering mv. Derudover indeholder aftalen også et særskilt miljøsortiment med egentligt miljømærkede produkter. Som et yderligere miljøtiltag understøtter aftalen også, at gamle møbler kan få nyt liv:

”Ligesom på SKI’s øvrige møbelaftaler er der mulighed for at købe brugte møbler på aftalen, hvis leverandøren har dem på lager. På den måde kan møbler med flere år i sig få nyt liv og bidrage til et bæredygtigt og cirkulært møbelforbrug,” fortæller Christian Lunding.

Selvom møblerne er brugte, er de omfattet af to års produktgaranti.

  • Aftalen rummer i alt 37.000 varelinjer, som alle lever op til grundige bæredygtighedskrav, SKI har stillet til materialer, produktion, levering mv.
  • 137 varelinjer er certificeret med miljømærker og kan søges frem særskilt i e-kataloget. Du kan læse mere om, hvordan du gør her.
  • Indkøb kan foretages via e-katalog og gennem leverandørens webshop og eventuelt tilknyttede punch-out løsning.
  • Aftalen er frivillig at anvende og supplerer de fælleskommunale og statslige aftaler 50.30 Møbler og 50.31 Møbler, som er forpligtende at anvende for de tilsluttede kommuner og staten. De to aftaler står for at blive genudbudt. Det vil blive som én samlet, fællesoffentlig aftale med ikrafttrædelse i januar 2025. Det kan du læse mere om her.

Læs mere om den kommende 03.13 Møbler på udbudssiden.