>

Snart vil benzinbiler være et sjældent syn, når medarbejdere fra Lejre Kommune triller ud på vejene. Kommunen er nemlig lige nu ved at udskifte 55 kommunale diesel- og benzinbiler med elbiler. Det sker gennem et udbud i det dynamiske indkøbssystem.

På sigt skal alle kommunens biler være grønne. Det er nemlig et led i kommunens klimaplan, hvis mål blandt andet er at udlede 70 pct. mindre CO2 og være klimaneutrale i 2050. Det fortæller Søren Holst Poulsen, der er leder af Teknisk Drift i Lejre Kommune.

”Vi kan stille krav, der lever op til netop vores kommunes behov”

”Den teknologiske udvikling inden for elbiler går enormt stærkt, og det kan være svært at favne i en traditionel rammeaftale eller i vores eget EU-udbud. Derfor har vi valgt at udbyde elbilerne i det dynamiske indkøbssystem,” siger Søren Holst Poulsen.

For at sikre at der altid er strøm nok på elbilerne til at dække en hel vagt i hjemmeplejen, har kommunen fx stillet krav i udbudsmaterialet om, at bilerne skal kunne køre minimum 300 kilometer pr. opladning.

”Det giver mening for os at udbyde via SKI-aftalen, da den er nem at gå til samtidig med, at vi har sikkerhed for, at udbuddet går ordentligt for sig. Det dynamiske indkøbssystem giver os derudover mulighed for at komme bredt ud til potentielle leverandører og stille krav, der lever op til netop vores kommunes behov for grønne biler og med tilbud, der rummer de nyeste elbiler på markedet,” siger Søren Holst Poulsen.

Han peger blandt andet på, at kommunen har valgt at lade medarbejdernes bedømmelse – altså kvaliteten – vægte 60 pct. i udbuddet, mens prisen vægter 40 pct.

”Det er i sidste ende kommunens medarbejdere, der skal bruge bilerne. Derfor har det været en fordel, at vi har kunnet stille krav til, at medarbejdernes bedømmelse vægter højest, når vi evaluerer tilbuddene,” siger Søren Holst Poulsen.

Når du køber biler i SKI’s dynamiske indkøbssystem, kan du bruge Miljøstyrelsens TCO-beregner. Det betyder, at du får det mest bæredygtige produkt, hvad enten du vælger el-, hybrid-, benzin- eller dieselkøretøjer. TCO-beregneren fungerer helt automatisk – det eneste, du skal gøre, er at udfylde den opdaterede og mere brugervenlige kravspecifikation for den type køretøj, du ønsker, så får du automatisk vist det mest TCO-venlige tilbud.

Se også vores nye gode råd til, hvordan du udnytter de mange grønne muligheder på aftalen. 

Gå til 50.86 Biler

Fem forskellige bilproducenter har budt ind på Lejre Kommunes udbud via 50.86 Biler.

På 50.86 Biler er der lige nu 125 leverandører, der kan byde ind på offentlige ordrer. Og Lejre Kommune har da også fået tilbud fra både større, etablerede forhandlere og mindre, lokale forhandlere.

”Der er mange leverandører i indkøbssystemet. Det giver en god konkurrence, og det kan vi også se på både de tilbudte priser og bilmodeller. Vi har fået bud ind fra fem leverandører, hvor to af dem er lokale forhandlere, vi normalt handler med. Det er glædeligt, at de også har mulighed for at byde ind på aftalen,” siger Søren Holst Poulsen.

På 50.86 Biler kan de offentlige organisationer både købe benzin- og dieselbiler samt el- og hybridbiler.

  • Der blev købt mere miljøvenlige biler: I 2020 var det gennemsnitlige CO2-udslip på 95,6 gram pr. km for de biler, der er købt på aftalen. Det er 9,5 gram mindre pr. km i forhold til gennemsnittet for 2018 og 2019.
  • Bilerne kører længere på literen: I 2020 var det gennemsnitlige brændstofforbrug pr. km 27,3 km/l. Det er 5,6 km mere end det samlede gennemsnit for bilerne købt på aftalen i 2018 og 2019.
  • Flere kommunale kroner brugt på grønne køretøjer: Lejre Kommune er langt fra den eneste kommune, der er ved at udskifte vognparken med grønnere køretøjer. I 2020 kom 61 pct. at omsætningen på SKI-aftale 50.86 Biler fra køb af el- eller hybridbiler, mens tallet for 2019 var 55 pct.

Et dynamisk indkøbssystem er en fleksibel indkøbsmetode. Hvor leverandørerne på en traditionel rammeaftale byder ind med et fast sortiment og konkurrerer på kvalitet og pris på dette, fungerer det dynamiske indkøbssystem sådan, at der løbende optages nye leverandører, store som små. De konkurrerer om de enkelte køb med det sortiment og de løsninger, de kan tilbyde på det præcise tidspunkt for indkøbet. Sortimentet er altså ikke fastsat på forhånd.

Læs mere om dynamiske indkøbssystemer i SKI her.