Kontor, daginstitution, plejehjem og mere til: Find møblerne på din delaftale

10-05-2017
Den nye frivillige aftale 03.13 Møbler træder i kraft mandag d. 15. maj. Aftalen er let at overskue, fordi delaftalerne er målrettet forskellige brugeres behov. Derudover har aftalen et bredt sortiment af møbler i alle prisklasser og kvaliteter.
Den nye møbelaftale består af fem delaftaler: Kontormøbler, kantine- og loungemøbler, plejemøbler, daginstitutionsmøbler og undervisningsmøbler. Det giver alle offentlige organisationer mulighed for at købe nye møbler, der passer ind i de fleste indretninger. 

”Aftalen kan imødekomme mange behov for møbler inden for de fem områder, som delaftalerne omfatter. Området har ikke tidligere været dækket i samme grad - hverken hos os eller på markedet generelt. Der er altså mange muligheder for indkøb af møbler til både administrative arbejdspladser, kantiner, plejeinstitutioner, skoler og daginstitutioner. Hver delaftale er tilpasset en klart defineret målgruppe, så kunderne hurtigt kan overskue, hvilken der er relevant for dem,” fortæller Serap Gökce, udbudskonsulent i SKI. 


"Hver delaftale er tilpasset en klart defineret målgruppe, så kunderne hurtigt kan overskue, hvilken der er relevant for dem."​​​
Fokus på bredt sortiment
På SKI’s frivillige aftaler inddrages altid en referencegruppe, så aftalens krav matcher de behov, de offentlige myndigheder har. Derfor har der på alle fem delaftaler været referencegrupper med bred deltagelse fra kommuner, region, uddannelsesinstitutioner og Folketinget. Derudover har leverandørerne som sædvanlig haft mulighed for at komme med input til udbudsdesignet. Det har ledt til en aftale med et bredt sortiment, som omfatter både prisstærke møbler og de lidt dyrere nyklassiske designmøbler.
 
”Det brede sortiment gør det muligt at vælge mellem mange forskellige varianter af den samme møbeltype. På aftalen har vi også tilføjet de to nye møbelkategorier belysning og udendørsmøbler, fordi kunderne har efterspurgt dem”, siger Serap Gökce. 

Fleksible muligheder for indkøb fra flere forskellige leverandører

På aftalen er der to muligheder for at købe ind. Som udgangspunkt skal du købe ind på aftalen ved direkte tildeling, hvor du tildeler din ordre til en leverandør via en kaskademodel efter kriterier om form, farve og funktion. Du har mulighed for at springe i kaskaden, hvis den saglige og objektive begrundelse for dit behov ikke kan blive dækket af møblerne hos den eller de forrige leverandører i kaskaden.
 
Serap Gökce, udbudskonsulent i SKI
 
Hvis du har brug for leverandørens hjælp til en indretningsløsning eller samlet indkøb af møbler til en indretningsløsning, skal du gennemføre et miniudbud, hvor du genudsætter konkurrencen om opgaven mellem leverandøren på aftalen.
 

 
”På den gamle aftale var der ikke mulighed for at anvende miniudbud, men det har vi indarbejdet nu efter input fra referencegruppen. De fleksible muligheder for at købe ind på aftalen gør den nem at anvende. Det giver en frihed til kunden, som har brug for at købe mere end bare et møbel”, siger Serap Gökce om aftalen, hvor der er tildelt i alt ni leverandører, heraf et konsortium bestående af fire virksomheder. Af de 12 virksomheder er otte små eller mellemstore virksomheder. Du kan se alle leverandørerne her.

Supplement til forpligtende aftale på området

For de kommuner og øvrige offentlige organisationer, der er tilsluttet den forpligtende aftale på området, kan den nye frivillige aftale bruges som et supplement, når behovet for kontormøbler ikke kan blive dækket af sortimentet på den forpligtende aftale. 

Klar til brug

Når aftalen træder i kraft d. 15. maj, kan du på aftalesiden på SKI.dk finde vejledninger til brug af aftalen. ​

Kontakt SKI

Serap Gökce
Udbudskonsulent
T . 51 51 96 60
Susanne Hjertholm
Konsulent, Kontraktansvarlig
T . 20 92 95 36​