Indkøbsdata viser stor fremgang i kommunernes e-handel

11-04-2019
En ny analyse viser, at strategisk fokus på e-handel bærer frugt – e-handlen i kommunerne er steget med 45 pct. på tre år. SKI’s e-handelsteam understøtter udviklingen, fx ved at gøre e-katalogerne fra SKI mere brugervenlige. Læs mere om analysens resultater her.

Digitalisering af indkøbsprocesser fylder stadigt mere inden for offentligt indkøb: Regeringen ønsker at understøtte mere e-handel i det offentlige, og den fælleskommunale indkøbsstrategi for 2017-2020 har som målsætning, at alle kommuner inden udgangen af 2020 skal have implementeret og anvende e-handel som en del af indkøbsopgaven. Og der er også stor fremgang at spore i kommunernes brug af e-handel.

45 pct. mere e-handel i kommunerne på 3 år

SKI har netop færdiggjort en analyse af kommunernes e-handel baseret på kommunale indkøbsdata. I 2017 blev der e-handlet for 595 mio. kr. blandt de 62 kommuner, som er omfattet af analysen. Det er en stigning på 45 pct. siden 2014.

 
 
Analysen viser også, at det primært er varer, som kommunerne e-handler, mens tjenesteydelser stadig er uberørt territorium. Se den fulde analyse her.

Læs mere om indkøbsdatasamarbejdet her.

Sådan understøtter SKI udviklingen mod mere e-handel i det offentlige

43 pct. af e-handel i en gennemsnitskommunes sker på SKI-aftaler, og SKI vil understøtte den fortsatte udvikling af e-handel i det offentlige. Derfor er der afsat flere ressourcer til at etablere datagrundlaget for e-kataloger, hjælpe vores kunder og leverandører med at bruge katalogerne. Peter Borg L. Andersen, der er E-handelskoordinator i SKI, fortæller om det konkrete arbejde i SKI’s e-handelsteam:

Peter B. L. Andersen, E-handelskoordinator i SKI.
”Vi går meget op i at sikre brugervenlige og intuitive kataloger, fordi det letter arbejdsprocessen og sparer tid hos de offentlige indkøbere. Og i SKI stiller vi e-katalog til rådighed på alle aftaler, der er e­handelsegnede. Derudover åbnede vi sidste år op for, at brugerne selv kan sammensætte et eller flere kataloger med forskelligt sortiment. Dermed kan fx en kommune lave skræddersyede kataloger til de forskellige institutioner,” siger Peter B. L. Andersen.

I alt rummer e-katalogerne i SKI ca. 3,7 mio. produkter. Mange aftaler er delt op i delaftaler og har adskillige leverandører, og derfor servicerer SKI i alt ca. 250 kataloger. Inden et katalog bliver tilgængeligt for brugerne, foretages et systematisk kvalitetstjek af priser, sortiment, handelsenheder, billeder mv. i SKI's katalogkontrolsystem, hvorefter SKI's kontraktstyringsteam udfører kontroller af den generelle katalogkvalitet.

”Der er stadig et stykke vej til, at alle e-kataloger fungerer efter hensigten fra den dag en aftale træder i kraft – men det er vores mål, at katalogerne kan være klar før tid,” afslutter Peter B. L. Andersen.

Bliv klogere på e-kataloger her.​​​

Mere fakta om e-handel i kommunerne

  • I 2017 blev der e-handlet blandt de 62 kommuner for 595 mio. kr. svarende til 488.000 fakturaer.
  • 4 pct. af kommunernes forbrug på vareindkøb bliver e-handlet.
  • 10 pct. af kommunernes faktura på vareindkøb bliver e-handlet.
  • 43 pct. af e-handel i en gennemsnitskommune bliver foretaget på en SKI-aftale.