SKI har nu afsluttet evalueringen af de indkomne tilbud på 02.15 It-rådgivning og har i dag tildelt de 14 pladser til 12 virksomheder og to konsortier. Aftalen er et genudbud af den eksisterende aftale, og på den kommende aftale vil de offentlige organisationer fortsat kunne købe it-rådgivningsydelser på timebasis og udførende konsulentydelser, der har direkte tilknytning til de rådgivende konsulentydelser.
Udover at ydelsesområderne på den nye aftale er blevet opdateret, så de er ajour med markedet og de it-rådgivningsbehov, offentlige organisationer har i dag, udvikler SKI også et nyt digitalt tildelingsværktøj, der skal sikre en mere brugervenlig og smidig tildelingsproces for de offentlige organisationer.
Aftalen forventes at træde i kraft den 10. juni 2025, hvor den erstatter den eksisterende aftale.
På genudbuddet har SKI udvidet antallet af pladser på aftalen fra 12 til 14 for at sikre et bredere leverandørfelt, der kan imødekomme de mange forskellige behov for it-rådgivning i den offentlige sektor. Det har givet plads til et bredt felt af virksomheder, hvor over halvdelen er SMV’er.
Tilbuddene er blevet bedømt ud fra bedste forhold mellem kvalitet og pris, men med hovedvægt på kvalitet for at sikre de bedste it-rådgivningsydelser.
”For at kunne træffe de mest kvalificerede beslutninger på it-området, er kvaliteten af den rådgivning, der indkøbes, altafgørende. Derfor har vi tildelt aftalen ud fra princippet om, at kvalitet vægter højere end pris,” udtaler Katrine Pape Huldahl, udbuds- og ESG-direktør i SKI.
Selvom kvaliteten har vægtet højest i forbindelse med tildelingen på den nye aftale, ligger priserne fortsat i et konkurrencedygtigt leje. Med en lille besparelse på det, der svarer til tre mio. kr. årligt eller 12 mio. kr. over aftalens løbetid, er det lykkedes at sikre et stort set uændret prisniveau i forhold til den nuværende aftale. Det er på trods af, at de seneste års lønudvikling har været høj både generelt og særligt på it-konsulentområdet, og at der på den kommende aftale er tilføjet en ny og dyrere konsulentkategori med specialiserede it-konsulenter, som har været inkluderet i den vægtede pris.
”Med den kommende aftale sikrer vi, at de offentlige organisationer fortsat kan købe it-rådgivningsydelser af høj kvalitet til fornuftige, konkurrencedygtige priser”, fortsætter Katrine Pape Huldahl.
På nogle af aftalens ydelsesområder bliver det som noget nyt muligt at bede leverandøren om at inkorporere grønne tiltag i deres rådgivningsløsning. Man kan fx bede om, at ens it-strategi skal have fokus på at mindske den negative klima- og miljømæssige påvirkning, at leverandøren fremlægger TCO-betragtninger, eller at it-systemer frigiver systemressourcer, der ikke er i brug. SKI udarbejder en vejledning til, hvordan man kan indarbejde grønne hensyn på de enkelte ydelsesområder.
Samtidig er sikkerhedskravene til leverandørerne opdaterede, så de følger NIS2-direktivet, der forventes at blive implementeret i Danmark fra 1. juli 2025.
”Med aftalens nye sikkerhedsbilag sikrer vi, at de offentlige organisationer kan nedbringe de eventuelle informationssikkerhedsrisici, der er kan være forbundet med de it-ydelser, som leverandørerne skal levere,” forklarer Katrine Pape Huldahl.
Som på den kommende 02.17 It-konsulenter og det dynamiske indkøbssystem 02.14 It-konsulenter (DIS) kan de offentlige organisationer også på denne aftale vælge mellem fire sikkerhedspakker og en række tilvalgsforanstaltninger, alt efter hvor stor berøring leverandørerne skal have med fx følsomme personoplysninger, kritiske systemer og fortrolige eller forretningskritiske data i forbindelse med den pågældende opgave.
”De nye sikkerhedskrav på aftalen er et led i vores målsætning om, at alle SKI-aftaler på sigt skal understøtte det kommende NIS2-direktiv. It-trusler er trælse, og it-sikkerhedsforanstaltninger kan være komplicerede, men de er afgørende at forholde sig til,” fortsætter Katrine Pape Huldahl.
Med tildelingen på 02.15 It-rådgivning er SKI’s samlede it-konsulentpalet snart fuldt opdateret. Aftalen er nemlig tæt knyttet til 02.17 It-konsulenter, der forventes at træde i kraft den 1. juni 2025. Derudover bliver de to rammeaftaler suppleret af det dynamiske indkøbssystem 02.14 It-konsulenter (DIS), som trådte i kraft for under et år siden. Fælles for de tre aftaler er, at de deler samme ydelsesområder.
Her kan du se, hvornår du bør bruge hvilken aftale:
Rammeaftalerne imødekommer de offentlige organisationers behov for mere simple indkøb af både rådgivende og udførende it-konsulentydelser gennem direkte tildeling.
Det dynamiske indkøbssystem er et supplement, hvor det offentlige kan købe konsulenter med specifik teknologi- og sektorindsigt. Samtidig er det muligt at købe ydelser, hvor leverandøren har forskellige grader af leveranceansvar.
Få hjælp til at købe konsulentydelser på SKI’s it-aftaler her.
Du kan også få hjælp til dine øvrige it-indkøb, herunder hardware, netværksudstyr, software og it-driftsydelser på SKI’s it-aftaler. Uanset hvad du skal købe, starter det med, at du bliver skarp på dit indkøbsbehov. Læs mere her.