>

Markedet for kommunikationsprodukter og -løsninger har ændret sig markant på ganske få år – ikke kun i forhold til produkter, men også i forhold til et skifte fra on-premise til cloud og nye licensformer. Det er også et område, hvor der konstant kommer nye producenter og virksomheder til og hvor, der er behov for at kunne tilpasse komplekse løsningskøb til organisationen. Noget er dog stadig relativt standardiseret, og det er derfor, det offentlige nu kan købe ind på to aftaler i stedet for én.  

Det fortæller Christian Lunding, udbudsdirektør i SKI: 

”Når en organisation har brug for nye headsets eller ekstra switches, er det en klar fordel at kunne klikke det hele hjem fra et e-katalog. Står man derimod over for at skulle købe en samlet løsning til fx et kontaktcenter eller en omfattende sikkerhedsløsning, der er tilpasset organisationen, og som skal skræddersys til organisationens behov, er det en klar fordel at konkurrenceudsætte sit indkøb i en dynamisk ramme.” 

Som supplement til den fællesoffentlige aftale 50.07 Kommunikationsprodukter har SKI derfor udviklet et digitalt understøttet dynamisk indkøbssystem, 02.07 Kommunikationsprodukter og -løsninger, der skal favne de mere komplekse behov. 

Bred aftaledækning på kommunikationsudstyr og -løsninger 

I kombination med den fællesoffentlige SKI-aftale 50.07 Kommunikationsprodukter, der er målrettet indkøb af standardiserede og katalogegnede produkter, giver 02.07 de offentlige organisationer en anden fleksibilitet og valgfrihed i deres indkøb, når det kommer til løsningskøb.

”Hvis man har et behov, der ikke kan opfyldes på 50.07 – eller har behov for en samlet løsning, kan man i stedet bruge 02.07. Sammen med den fællesoffentlige rammeaftale er de offentlige organisationer godt dækket ind forhold til både de nemme og hurtige standardindkøb og mere komplekse, ”skræddersyede” løsningskøb,” siger Christian Lunding.

Se listen over de leverandører, der pr. 18. januar 2024 var optaget i systemet. 

Det dynamiske indkøbssystem 02.07 Kommunikationsprodukter og -løsninger, hvor alle offentlige kunder kan købe kommunikationsprodukter og -løsninger inklusive licenser, service og support samt konsulentydelser, er netop trådt i kraft.  

39 forskellige leverandører er foreløbig optaget i systemet.  

Leverandørerne spænder over alt lige fra nystartede, mindre nicheleverandører til større, etablerede virksomheder, der kan levere skræddersyede og komplekse løsninger inden for fx it-sikkerhed og integrerede kontaktcenterløsninger. Halvdelen af de 39 virksomheder er således virksomheder med færre end 50 ansatte. 

”Vi er meget tilfredse med sammensætningen af leverandører på den nye aftale. Med feltet af mindre virksomheder og store, etablerede aktører skaber vi en markedsplads til fleksible og tilpassede kommunikationsløsninger,” siger Christian Lunding.  

Virksomheder kan søge om og vil løbende blive optaget i systemet i hele dets levetid.  

  • Alle offentlige kunder med SKI-abonnement kan bruge aftalen 
  • Aftalen er et dynamisk indkøbssystem med en levetid på 25 år 
  • Indkøb på aftalen er digitalt understøttet med fokus på at lette processen og gøre aftalen mere brugervenlig 
  • Leverandører kan løbende søge optagelse i systemet i hele aftalens levetid 
  • Sortimentet er bredt og inkluderer kommunikationsprodukter og -løsninger og relaterede ydelser. 

Læs mere på aftalesiden for 02.07 Kommunikationsprodukter og -løsninger.

På 50.07 Kommunikationsprodukter er det muligt at købe ind via enten direkte tildeling eller miniudbud afhængigt af den enkelte organisations tærskelværdi for direkte tildeling. SKI stiller bl.a. en bestillingsskabelon til rådighed, der letter indkøbet. Det er også muligt at handle direkte via organisationens eget e-handelssystem ved direkte tildeling.

I det dynamiske indkøbssystem 02.07 Kommunikationsprodukter og -løsninger bliver den enkelte organisation guidet gennem hele indkøbsprocessen i et digitalt flow.