Vis aftale
Type
Status
Anvendes af
Forpligtende aftale
Implementering
Kun tilsluttede
Trådt i kraft
Udløbsdato
Forlængelse
Ingen

Status: Lyreco Danmark A/S vinder 50.55 Kontorartikler

SKI har underskrevet kontrakten med Lyreco Danmark A/S, der er blevet tildelt på den kommende forpligtende aftale 50.55 Kontorartikler. 

Aftalen træder i kraft den 1. november 2017. 

Sortiment

I forhold til den nuværende aftale får 50.55 Kontorartikler et bredere sortiment, der vil omfatte ca. 2.200 varer inden for hovedproduktgrupperne kontorartikler, papir i ark og skoleartikler. Sortimentets dybde og bredde er opdateret på baggrund af data fra KL's fælleskommunale indkøbsdatasamarbejde samt blandt andet input fra den kommunale projektgruppe og de tilsluttede kunder.

Ligeledes er aftalens leveringsvilkår blevet justeret med henblik på at understøtte smartere indkøb og dermed reducere kundernes indirekte omkostninger ved indkøb, leverandørernes fragtomkostninger og aftalens miljømæssige belastning. Det er blandt andet sket ved at indføre et fragtgebyr på 65 kr. ved ordrer under 100 kr. Rammerne for pris- og sortimentsopdateringer er ligeledes tilpasset det aktuelle marked for at sikre, at aftalen er markedskonform.

Priser

Benchmarkanalyser viser, at trods stigende markedspriser på papir er der opnået et rigtigt fornuftigt prisniveau på aftalens sortiment.  

  • Samlet set vil de 89 tilsluttede kommuner på aftalen opleve en prisstigning svarende til 3 pct. i forhold til den gennemsnitlige pris, som kommunerne tidligere har betalt for samme produkt hos samme leverandør, jf. indkøbsdatasamarbejdet. Dette skyldes, at udbuddet kun delvist har kunnet neutralisere de markant stigende priser på papir, hvor råvareprisen alene siden årsskiftet er steget ca. 20 pct. Set i lyset af de stigende papirpriser og den prisattraktive eksisterende aftale vurderes resultatet at være rigtigt fornuftigt.

Det fremgår endvidere af analyserne, at:

  • De 29 nye tilsluttede kommuner – der ikke er på den eksisterende forpligtende aftale – opnår et samlet besparelsespotentiale på 8 pct. i forhold til deres tidligere indkøb.
  • Den nye aftale indeholder en række varer, som den offentlige sektor køber, men som ikke var omfattet af den tidligere forpligtende aftale. På tværs af de 89 tilsluttede kommuner opnås et besparelsespotentiale på 28 pct. på de dele af sortimentet, som kommunerne hidtil har købt uden for den eksisterende aftales sortiment.

En del af Statens Indkøbsprogram

50.55 Kontorartikler er den første af de kommende SKI-aftaler, der bliver en del af Statens Indkøbsprogram. Det betyder, at statslige myndigheder tiltræder hovedproduktgruppen papir pr. 1. januar 2018 og hovedproduktgruppen kontorartikler pr. 1. januar 2019. 

Implementering af aftalen

SKI og Lyreco påbegynder nu arbejdet med implementering af aftalen. De tilsluttede kunder vil inden for kort tid modtage nærmere information herom.

Projektgruppen

Projektgruppen, som har været med til at forberede, planlægge og udarbejde udbuddet, består af faglige repræsentanter fra:

  • Bornholms Regionskommune og Frederikssund Kommune (IN: Indkøbsfællesskabet Nordsjælland)
  • Esbjerg Kommune og Svendborg Kommune (KomUdbud)
  • Solrød Kommune og Guldborgsund Kommune (FUS: Fællesudbud Sjælland)
  • Brøndby Kommune (Vestegnens Indkøbsforum)
  • Rudersdal Kommune (Spar 5)
  • Skive Kommune (Jysk Fællesindkøb)
  • Varde Kommune (Sydjysk Kommuneindkøb)
  • Vesthimmerlands Kommune (Fællesindkøb Nord)
  • Assens Kommune
  • Københavns Kommune
UDBUDSKALENDER
Maj 2016Udbud opstart
6. januar 2017Høringsperiode starter
27. januar 2017Høringsperiode udløber
13. februar 2017Tilslutningsperiode starter
13. marts 2017Tilslutningsperiode udløber
10. april 2017Udbudsbekendtgørelse
10. april 2017Offentliggørelse af udbudsmateriale
18. juli 2017Tilbudsfrist
Primo november 2017Forventet ikrafttrædelse
Kort opsummering - udbud
Teaser
Billede
Kenneth Qvistgaard
Beskrivelse
Udbudskonsulent, Udbudsansvarlig
Navn
Kenneth Qvistgaard
Email
kq@ski.dk
Telefon
29 17 70 49
Billede
Kundeservice
Beskrivelse
Kundeservice
Navn
Kundeservice
Email
kundeservice@ski.dk
Telefon
33 42 70 00