Find Holger og effektivisér indkøbsprocessen! Sådan gør Maersk

28-01-2019
Alle taler om digitalisering, men mange har svært ved at sætte fingeren på helt, hvad det er - og hvordan det kan gavne i indkøbsfunktionen. I Maersk er de nået langt, og robotter er en integreret del af indkøbsprocessen. Læs om Maersk’s digitale rejse her.

Den digitale rejse i Maersk’s indkøbsfunktion startede i 2016. I dag er de nået ganske langt, og robotter er blevet en integreret del af indkøbsprocessen. Jacob Gorm Larsen, der er Director of Digital Procurement i Maersk, fortalte til Årsdage for offentligt indkøb 2019, hvilke fordele en digitaliseret indkøbsfunktion bidrager med:

”Robotterne er egentlig bare et softwareprogram, der kører processer, som er 100 pct. regelbaseret. Det betyder, at de gør det på samme måde hver gang og kan gøre det døgnet rundt. På den måde er robotter meget effektive.” 

Da Maersk skulle introducere robotter i indkøbsfunktionen, var det vigtigt, at de blev modtaget som nye kollegaer, der hjælper indkøberne, og derfor besluttede de sig for at give den et navn:


Jacob Gorm Larsen, Director og Digital Procurement i Maersk

”Den første robot fik navn efter projektlederens hund, Holger. Siden er der kommet flere Holgere til. Det er vigtigt, at alle kollegaerne kender Holger,” siger Jacob Gorm Larsen.

Automatisering af nogle processer frigiver ressourcer til mere strategisk udviklingsarbejde i indkøbsafdelingen. Det bidrager til den digitale omstilling, det er ambitionen at gennemføre. Digitaliseringen fordrer også, at medarbejderne styrker deres kompetencer på nye områder som for eksempel dataanalyse.

Digitalisering er ikke et kæmpe it-projekt

Digitalisering af indkøb behøver ikke være et kæmpe it-projekt. I Maersk er de startet i det små for så at udvide løbende. Undervejs har det skabt overblik over, hvordan dele af indkøbsfunktionen kan digitaliseres:

”Vi har ikke fået en kæmpe pose penge til at gennemføre et digitaliseringsprojekt. Der er rigtig mange ting, man kan gøre med lidt eller intet budget,” fortæller Jacob Gorm Larsen og fortsætter:

”Der var også et behov for at afklare, hvad det betyder for os at digitalisere indkøbsfunktionen. De fleste digitaliseringsprojekter tager udgangspunkt i en mulighed for at automatisere konkrete processer, samlet set bidrager det til at skabe et digitalt fundament for indkøbsfunktionen – en digital ”operating model”. Udover automatisering af indkøbsprocesser muliggør den også fremtidens digitale værdiskabelse for en indkøbsfunktion, der går videre end besparelser og automatisering af processer. Målet er at finde nye måder at skabe værdi på. Vi skal finde værdien ud over besparelser, hvad end det handler om transparens, indsigter eller nye løsninger mv.,” siger Jacob Gorm Larsen.


Hvad er digitalisering af indkøb?

Digitalisering er et buzzword, som mange taler om. Men det er svært helt at sætte fingeren på, hvad det konkret er, og hvordan vi kan omsætte den udvikling i indkøbsafdelingen. I Maersk har de også brugt tid på at finde den digitale vej:

”Digitalisering er ikke begrænset til indkøb, det foregår alle steder. Der er mange spændende teknologier, og det skaber muligheder - også på indkøbsområdet. Mange konsulenter rådgiver om det. Men indimellem drukner mulighederne i buzzwords og konsulentrapporter. Så til trods for gode intentioner bidrager disse ind i mellem mere til problemet end til løsningen.​ Det vigtigste er at gøre det praktisk og håndgribeligt - og så er det ellers bare at komme i gang med at opbygge egne erfaringer med digitalisering. Derfor har vi også brugt en del tid på at finde vores vej inden for det her,” fortæller Jacob Gorm Larsen.​​​​

FAKTA OM INDKØB I MAERSK

  • Indkøb i Maersk består af ca. 600 medarbejdere fordelt på ca 10 kontorer rundt om i verden
  • I Maersk har man benyttet e-auktioner systematisk siden 2008 og har kørt mere end 10.000 e-auktioner globalt på tværs af alle forretningsområder
  • I dag har de fem robotter, der er trænet i 38 forskellige processer og som kan arbejde på tværs af 26 systemer.