Dynamisk indkøb er intuitivt og langtidsholdbart

05-09-2017
Det er sådan potentielle brugere beskriver det dynamiske indkøbssystem på biler, efter de i sidste uge fik en introduktion til systemet. Til arrangementet blev deltagerne taget igennem indkøb i systemet trin-for-trin.

I alt deltog 90 repræsentanter fra kommuner, regioner, statslige institutioner og forsyningsselskaber i sidste uge på arrangementet, der var en introduktion til terminologien inden for dynamisk indkøb og en trin-for-trin gennemgang af bilindkøb via indkøbssystemet ETHICS. Det system, som skal bruges på den kommende forpligtende aftale 50.86 Biler. Arrangementet blev også broadcastet via Skype. 

Som indkøber skal man selv gennemføre 8 trin ud af de 12, et indkøb af biler i systemet kommer til at bestå af. De resterende 4 trin er tilbudsgivers ansvar. Se alle 12 trin her.

Rigspolitiet: Intuitivt at bruge

”I politiet er der indimellem behov for nogle køretøjer, som ikke egner sig til indkøb via en rammeaftale pga. begrænset mængde. Det kan umiddelbart løses med systemet. Vi er positive over at have været involveret tidligt i processen, men jeg har ikke set systemet live før. Efter at have set det, er jeg mere positiv end før. Det virker meget intuitivt at bruge både for kunder og leverandører”, siger Pelle Hestkjær, der er køretøjskonsulent i Rigspolitiet.

Læs mere om aftalen, som i øjeblikket er åben for kommunal tilslutning, her.​

Rødovre Kommune: Systemet har langsigtede perspektiver


Alex Nielsen, indkøbskonsulent, Rødovre Kommune

”Jeg har siddet med i den kommunale projektgruppe og har tidligere fået præsenteret systemet, men jeg var med til arrangementet for lige at få en opdatering på, hvor langt systemet nu var. Jeg synes, det er positivt, at man har lavet et system med langsigtet perspektiver, som tager højde for den udvikling, der vil ske over årene inden for biler. Jeg tænker, at vi nu skal lægge hovederne i blød for at se, om det kunne være en mulighed at bruge dynamiske indkøbssystemer på andre områder i vores kommune,” fortæller Alex Nielsen, der er indkøbskonsulent i Rødovre Kommune.

Region Syddanmark: Brugervenligt system

”Jeg kunne godt se det dynamiske indkøbssystem anvendt som supplement til rammeaftale på biler. Jeg synes, systemet virker brugervenligt, men der er ikke noget inden for offentligt indkøb, som er nemt, så jeg forventer ikke, at det bliver helt uden problemer for vores decentrale indkøbere at bruge det. De er ikke vant til at skulle forholde sig til at indhente ESPD mv. Men med et grundigt vejledningsmateriale så skal det nok gå. Hvis man er inde i terminologien og håndterer kravspecifikationer mv., så synes jeg systemet virker rigtig let at bruge,” siger Stig Blicher, der er Category Manager i Region Syddanmark.

Se en videointroduktion til indkøbssystemet her.

HOFOR: Brugbare skabeloner


Marianne Bredesgaard, udbudskonsulent, HOFOR A/S

”I HOFOR har vi overvejet at gå i gang med at bruge dynamiske indkøbssystemer, og derfor ville jeg gerne blive klogere på, hvordan SKI har gjort det i forhold til biler. Samlet set synes jeg, at SKI har gjort sig nogle gode overvejelser. Det er et gennemarbejdet materiale, nogle brugbare skabeloner og en fin præsentation af systemet. Hvorvidt vi i HOFOR kan bruge SKI’s aftale på biler, afhænger bl.a. af, om tildelingskriterierne er dækkende for vores organisations behov. Så nu skal vi i gang med at gennemlæse hele materialet,” siger Marianne Bredesgaard, der er udbudskonsulent i HOFOR A/S.​​​​​

FAKTA

  • Den kommende forpligtende aftale 50.86 Biler udbydes som et dynamisk indkøbssystem
  • Der er åbent for tilslutning frem til og med den 18. september 2017 – kommuner skal tilslutte sig inden da. Tilslutning sker via udbudssystemet ETHICS.
  • Aftalen omfatter biler inden for kategorierne: personbiler, arbejdsbiler, andre køretøjer og operationel leasing
  • Systemet forventes at være klar til brug fra den 18. december 2017.
  • Ikke-kommunale offentlige organisation kan anvende systemet frivilligt, men kan også vælge at tilslutte sig i tilslutningsperioden.