3 store virksomheder: Sådan lykkes du med din indkøbsstrategi

26-01-2018
Hvad har ISS, Danish Crown og Coop til fælles? De har alle tre transformeret deres indkøb inden for de seneste år. De var alle tre gæster på SKI’s årsdage for offentligt indkøb 2018. Og de havde alle tre samlet deres vigtigste erfaringer og gode råd, som vi nu giver videre til dig.

 På to dage i Aarhus og København samledes omkring 650 professionelle offentlige indkøbere til Årsdage for offentligt indkøb 2018. Her blev der delt ud af gode råd og erfaringer fra store private virksomheder: ISS deltog i København, Danish Crown i Aarhus, mens Coop var med begge steder. 

Se SKI's direktørs bud på fem tendenser for offentligt indkøb her. 

Selvom de tre hovedtalere kommer fra helt forskellige virksomheder, har de et fælles afsæt. Alle tre er blevet ansat med det opdrag at forandre virksomhedens indkøbskultur og finde besparelser. De tog os derfor med ud på deres rejse og delte de vigtigste læringspunkter, erfaringer og gode råd. Her kan du se deres vigtigste pointer. 

Coop: 5 forudsætninger for at lykkes med din indkøbsstrategi

Kategoridirektør Jan Adolfsen fra Coop lagde ikke skjul på, at han følte sig hjemme blandt ligesindede: 


Jan Adolfsen fra Coop

”Kender I det, når man sidder derhjemme ved spisebordet og fortæller om indkøbsmodeller, og der er lidt langt imellem begejstringen hos konen og børnene? Det her må da være forummet for begejstring, når man taler om indkøb”. 

​​

I 2012 centraliserede Coop alt det indkøb, der ikke var til videresalg i deres butikker (dvs. indirekte indkøb). Målet var at finde besparelser – og det lykkedes. 

Jan Adolfsen delte de fem forudsætninger, der skal være til stede for at lykkes med din indkøbsstrategi: 

​​

  1. Få topledelsens opbakning til din indkøbsstrategi.
  2. Skab tillid til besparelserne i din organisation: Hvis det kun fremgår af dine egne power points, kan det hurtigt blive set som ”funny money”. Dem, der bruger aftalerne, skal også mærke besparelserne. 
  3. Involver interessenter: Det er vigtigt at have dem, der skal bruge aftalerne med ombord. En aftale skaber først værdi, når den bruges.
  4. Få overblik over spend/indkøb: Vigtigt med data, så du ved helt præcist, hvad du bruger pengene på. 
  5. Hav organisatoriske kompetencer til at gennemføre strategisk sourcing: Sørg for at have de rigtige kompetencer til at føre strategien ud i livet. 

Danish Crown: Vejen til centraliseret indkøb som en del af koncernstrategien

Da Lars Feldskou blev ansat som koncernindkøbsdirektør i Danish Crown sidste år, var opgaven klar: Tag de otte relativt autonome forretningsenheder, skab et group setup – og skaf en besparelse på 500 mio. kr.  


Lars Feldskou fra Danish Crown

Lars Feldskou og hans team har allerede kickstartet transformationen og lagt fundamentet for at nå i mål. På årsdagene i Aarhus delte han sin plan for at nå målet: 

”Hvis du sådan nogenlunde arbejder ud fra denne plan i en transformationsproces af indkøbet, så kan det ikke gå helt galt.”


Lars Feldskous plan er: 

  1. Fastlæg nuværende niveau => lav en udviklingsplan
  2. Definer og systematiser:
    Det er vigtigt at gøre klart, hvad dit formål er. Herudover skal der være systematik og transparens i din indkøbsadfærd, så du ved, hvad du køber ind for, og for hvor meget du køber ind. Afgørende for at lykkes er, at ledelsen accepterer din plan og er klar til at bakke op, samt at du får en klar fordeling af roller og ansvar i organisationen. 
  3. Forstå det, I køber ind:
    Kend produkterne lige så godt som dine leverandører. Hvad består de af? Hvad er logistikkæden? Hvad er leverandørernes dækningsgrad? Al din viden om produktet gør det meget nemmere at forhandle en god pris. 
  4. Husk, hvem der er kunden – Husk, hvem der betaler din løn
    Dine kunder er dem, der skal bruge aftalerne. Brug tid på dem, involver dem i processen, lyt til dem. Det er dem, din succes afhænger af. 
  5. Keep it simple!
    Pas på ikke at overkomplicere tingene. Kig på de processer I har, og udfordr dem. 
  6. Gør det synligt!
    Sørg for, at dit team hele tiden ved, hvor I er henne, hvad der lykkes, og hvor I er i forhold til jeres mål. 

ISS: Tre gode råd til dig, der skal transformere dit indkøb

I København gav Christian Alsø, Head of Group Supply Chain and Procurement, sine gode råd til, hvordan du transformerer dit indkøb. I 2013 startede ISS et indkøbsprogram for virksomheden, der består af 500.000 ansatte fordelt på 50 lande med hver deres stærke nationale ledelse og kultur for indkøb. 

ISS har i dag over 50 fælles indkøbsaftaler, hvoraf 20 har en compliancegrad på over 90 pct. Ifølge Christian Alsø er det lykkes på grund af tre ting:

  1. Mod
  2. Hold tingene simpelt
  3. Hold, hvad du lover

Det var Christian Alsøs afsluttende råd på SKI’s årsdage i København:


Christian Alsø fra ISS

”Det er ligegyldigt, om du sidder i en kommune, region, uddannelsesinstitution eller hos os, og om du køber ind for 20.000 kr. eller 20 mia. kr. – det er de samme principper, der gælder for os som indkøbere. Men hvis du skal gøre en forskel, skal du skal have mod til at gøre ting anderledes, holde tingene simpelt og huske at holde, hvad du lover.”


Find alle præsentationerne fra årsdagene her. ​​​​​​​